Szeretettel köszöntelek a KECSKE klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
KECSKE klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KECSKE klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
KECSKE klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KECSKE klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
KECSKE klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KECSKE klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
KECSKE klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
megalakulás és a tevékenység
A Juh Terméktanács 1992. február 20.-án alakult meg, szervezetét az Agrárpiaci
Rendtartási Törvény, valamint e törvény végrehajtása tárgyában kiadott 11/1993./ III.24./FM
rendelet szellemében alakította ki.
A szervezet a tagjain keresztül a juh és kecske ágazatban érdekelt termelőket,
forgalmazókat és feldolgozókat fogta és fogja össze jelenleg is. A megalakulást követő
időszakban mintegy 8.800 termelő mellett növekvő számú élő bárány és juh felvásárló és
forgalmazó, két juh vágóhíd, növekvő számú gyapjú felvásárló és forgalmazó, valamint a
kezdetekkor alig öt juhtej feldolgozó tartozott a Juh Terméktanács égisze alá, és ezzel az
ágazat mintegy 95%-át fogta össze. Mára az ágazat szereplőinek száma jelentősen visszaesett,
de a Juh Terméktanács manapság is összefogja a termelők, a felvásárlók és a feldolgozók
döntő hányadát.
A Juh Terméktanács a juh és kecskeszektor ágazati érdekérvényesítő és integráló szerve,
amely a megalakulástól igyekezett megvalósítani a kiskérődző ágazatok szereplőinek
érdekharmonizációját. Piacszervező és integráló tevékenységét szervezetileg a tagok által
választott küldötteken, választott elnökségen és elnökön keresztül végzi a Küldött Közgyűlés
által jóváhagyott Alapszabály szellemében és előírásai szerint. A küldöttek által választott
elnökségben arányosan kaptak helyet a termelők (51%) és a felvásárlók, feldolgozók és
termékforgalmazók (49%). Az ágazatban.
Alap feladatai közé tartozott és tartozik a termékpályák megfelelő stratégiáinak
elkészítése, az ágazati marketing program kidolgozása és koordinálása. A Juh Terméktanács a
megalakulását követő időszakban a juhtermék piacok liberalizálásáig alapvető szabályozási
feladatott látott el a kontingens, illetve kvóta elosztásban és a felhasználás ellenőrzésében. Ez
a tevékenység kiterjedt az egyeztetett minimál, illetve irányár meghatározására és a
betartásának ellenőrzésére is. A piaci folyamatok bizonytalansági tényezőinek kezelése
céljából intervenciós alapot is hozott létre és működtetett az EU csatlakozást megelőző
mintegy öt évben, amely a taggá válással megszűnt.
Az utóbbi évek folyamatainak következményeként az érdekképviseleti munka vált
meghatározóvá, mert a piacszervezési és koordinációs tevékenység kénytelen gyengülésen
ment keresztül. Ennek folyománya az is, hogy a kötelező adatjelentés megszűnése miatt a
előállított és forgalmazott termékek létszámában és súlyban kifejezett mennyiségében
előálltak bizonyos pontatlanságok, amelyek javítását igyekszik elérni a Juh Terméktanács.
Az EU taggá válást követően a Juh Terméktanács évente vesz részt a különböző
kiállításokon és rendezvényeken, hogy a mindennapi fogyasztók ismeretéből hiányzó
juhtermékeket (hús és hús termékek, tejtermékek) népszerűsítse. Ez kiterjedt az EU támogatás
igénybe vételével külföldön és belföldön párhuzamosan megvalósuló juhhús promóciós
program kidolgozására is, amely a tagállami forráshányad sajnos nem valósulhatott meg. Ezen
felül folyamatos napi munka kapcsolatban áll az ágazatot felügyelő minisztériummal, és
programokat dolgoz ki az ágazat helyzetének javítása, a termelők támogatottsági helyzetének
pozitív irányban való változtatása céljából.
Az utóbbi évek legfontosabb eredményei
A Juh Terméktanács 2011. március 30.-án kezdeményezte a szerkezet átalakítási
támogatás bevezetését a juh ágazatban és dolgozta ki annak kiinduló változatát, amit közös
kísérő levéllel nyújtottak be a Magyar Juh- és Kecsketenyésztők Szövetségével (MJKSZ) a
Vidékfejlesztési Minisztérium vezetésének. A Juh Terméktanács irányításával került sor a
kérődző szerkezet átalakítási támogatás ágazatok közötti egyeztetésére 2011-ben a támogatási
rendelet EU-ba való benyújtása előtt. A rendelet 2012-es kifizetési „döccenőinek”
egyengetésében a Juh Terméktanács kezdeményezésére a Terméktanács és az MJKSZ
közösen járt el a Vidékfejlesztési Minisztériumban és az MVH-nál.
A Juh Terméktanács kezdeményezésére 2013 áprilisában ágazati egyeztető értekezletre
került sor a Vidékfejlesztési Minisztériumban a juh és kecske ágazatot érintő folyamatok
elemzése tárgyában. Ennek folytatásaként készült el az a juh és kecske ágazati fejlesztési
stratégiai terv 2013 nyár elején, amelyet az EU 2014-2020 közötti időszakának lehetséges
ágazati hasznosítási lehetőségeit tartalmazza. A terv MJKSZ-el való egyeztetésére is sor
került, és egyes részleteit közösen nyújtották be VM vidékfejlesztési államtitkárságára.
A stratégiai fejlesztési terv kiterjed a vidékfejlesztés keretében alkalmazható támogatási
források hasznosítására (pl. háztáji juh program, falu vállalatok, regionális fejlesztések és
létszám fejlesztések, az AKG folytatására, stb.), az első osztályú minőségű juh- és kecsketej
termelése támogatásának bevezetésére (ez a Magyar Juh- és Kecsketejgazdasági Közhasznú
Egyesület kidolgozásában kerül bele a programba), az egyed alapú támogatások
meghatározott szintjének bevezetésére (pl. 30€/anyajuh/év, illetve 20€/anyakecske/év, stb.),
állattenyésztés technológiai fejlesztésének támogatására, a termelői szervezetek és a
tenyésztői szervezetek működésének támogatására, stb. A program tartalmazza a 2014-es
átmeneti évre vonatkozó javaslatokat, benne a kérődző szerkezet átalakítási program
folytatását és a minőségi tej támogatás 2014. évi bevezetését is. Emellett kitér a piaci
folyamatok elemzésére, a lehetséges új piacok felépítésére, a termelés gazdaságosságának
javítási lehetőségeire is. /A fenti juh és kecske ágazati stratégiai program megtekinthető a
Magyar Juh- és Kecsketejgazdasági Közhasznú Egyesület honlapján tekintettel arra, hogy a
(http://mjkkhe.hu/public/JTT_juh_kecske_agazati_strategia.pdf ) Juh Terméktanács honlapja
jelenleg kidolgozás alatt áll. /
A kidolgozott és benyújtott ágazati stratégiai tervre alapozva a VM Agrárpiaci Főosztálya
keretében készül a VM juh és kecske ágazat fejlesztési stratégiája, ami pozitív fejlődés
irányába mozdíthatja el a következő évek ágazati folyamatait.
A szakmaközi szervezetté alakulás
A Juh Terméktanács a szakmaközi szervezetté való átalakulással a juh és kecske ágazatot
továbbra is egyaránt képviseli, és ezt a nevében is megjeleníti. Ennek megfelelően, a
szakmaközi szervezet teljes neve „Juh- és Kecske Terméktanács és Szakmaközi Szervezet”,
rövid neve pedig továbbra is „Juh Terméktanács”. Ezt az átalakulásra való felhatalmazást
Juh Terméktanács Küldött Közgyűlése és elnökségi ülése 2011. március 14.-án egyaránt
határozattal elfogadta. Az átalakulás hivatkozási alapja a Tanács 1234/2007/EK rendelete. Az
átalakulás hazai alapját a 2012. július 9.-én elfogadott, „2012. évi CXXVIII. törvény a
szakmaközi szervezetekről és az agárpiaci szabályozás egyes kérdéseiről” című törvény adta
meg.
E törvény értelmében a Juh Terméktanács elnöksége az ágazat szereplőivel és a Juh
Terméktanács tagjaival 2012-ben és 2013-ban folytatott tárgyalások és konzultációk
keretében elkészítette az átalakuláshoz szükséges dokumentumokat. A vidékfejlesztési
miniszter 63/2013. (VII. 25.) VM rendelete a szakmaközi szervezetek elismerésének és
ellenőrzésének részletes szabályairól szóló rendelet előírásainak megfelelően a Juh
Terméktanács elnöksége – a Küldött közgyűléstől kapott felhatalmazás és feladat értelmében
– elvégezte a szakmaközi szervezetként való elismeréshez szükséges dokumentumok
kiegészítését. A szakmaközi szervezeti elismerés iránti kérelmét 2013. december közepe előtt
benyújtja a Vidékfejlesztési Minisztérium-, illetőleg a minisztériumot vezető felelős miniszter
részére.
A szakmaközi szervezetté való átalakulás részeként a Juh Terméktanács kidolgozta az
ágazat termékeit érintő részletes marketing tervét, amelyet a Küldött Közgyűlés 2013. 05. 31.-
én 2013. január elsejéig visszamenőleges hatállyal elfogadott. A Küldött Közgyűlés az
elnökség javaslatára marketing alapot hozott létre az elfogadott marketing program alapján.
A kiskérődző ágazat (így juh és kecske) különböző termékeket állít elő és visz piacra,
emellett jelentős szerepet játszik a környezet fenn- és megtartásában. Ennek megfelelően
olyan marketing program kidolgozására került sor, amely magába foglalja az alap termékeket,
nevezetesen: hús és vágóállat, gyapjú és szőr, tej és tejtermék, gerezna és bőr, trágya és
környezet védelem kérdéseit.
A Küldött Közgyűlés által határozattal elfogadott marketing alap az egyes termékek
forgalmazási értékeire épül. A Juh Terméktanács és az ágazat szereplői által létrehozott
marketing alapba gyűjtött marketing hozzájárulások képezik az alapját a tagállami nemzeti
forrásból és az EU közösségi forrásból pályázat útján megszerezhető támogatások
elnyerésének. Ez utóbbi támogatás nagysága elérheti és adott esetben meg is haladhatja a
marketing hozzájárulások összegét. Ennek megfelelően a marketing munkára fordítható forrás
nagysága a befizetett marketing hozzájárulások kétszeresét is elérheti, meg is haladhatja.
A három fő termék (hús, gyapjú és tej) marketing folyamatainak elemzésére és a
szükséges döntések előkészítésére a Juh Terméktanács 3-3 fős marketing munkacsoportot hoz
létre. E munkacsoportok által készített döntés előkészítő javaslatokat a Juh Terméktanács
elnöksége tárgyalja meg, és hozza meg a szükséges határozatokat.
Mindezeken túl, ez a munka kiterjed a piaci elemzéseken felül az ajánlott árak
jogszabályban biztosított jog alapján való kidolgozására és meghirdetésére, a javasolt, piaci
igényekhez alkalmazkodó tenyésztési és termék előállítási programok kidolgozására és
meghirdetésére, új piacok felderítésére, és azokon való reklám, marketing és promóciós
munkák végzésére, az előállított termékek minőség szerinti minősítésére, stb.
Csak példaként említjük meg, hogy a Juh Terméktanács, a Debreceni Egyetem és a
RÓNA-JUH Klaszter együttműködésének eredményeként indult meg a francia bárányexport
2012 év végén, és várhatóan intenzíven növekszik 2014-től. Ennek keretében olyan bárányhús
fejlesztési program kidolgozására is sor került, amelyben Magyarország mellett Románia és
Franciaország vesz részt (és aminek Bulgária és Szlovénia is részese kíván lenni), és
amelynek teljes végrehajtására EU fejlesztési források igénybe vételére is sor kerülhet 2014-
től. /Az EU-nak benyújtott előzetes anyagok kedvező fogadtatásban részesültek./
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!